Câteva filme

În ultima vreme m-am apucat să mă mai uit la ceva filme româneşti, care cum am pus mâna pe el, şi zic, hai să îmi dau şi eu cu părerea despre ele.

1. Marfa şi banii – cred că pot să zic că e prost. Pentru hipstăraşii amatori de film independent. Montajul e prost făcut, şi se simte. Zici că tot filmul e montat de vreun copil de grădiniţă cu foarfece şi scoci. Plus că e un asalt continuu la adresa logicii: nu ştiu dacă sunt singurul care a observat chestia asta, dar în momentul în care un jeep, cât ar fi el de mare, urmăreşte o dubă care abia se târăşte (şi e şi în stare proastă), eu am senzaţia că nu ar fi atât de greu să o depăşească şi să îi taie calea. Sunt secvenţe lungi în care pe geam vezi că nu vine nimeni de pe contrasens, dar jeepul refuză să se bage să taie calea. Ergo, lipsa de logică a filmului.

2. Nea Marin Miliardar – mi-e şi ruşine că abia acum am reuşit să îl văd cap-coadă. Nu pot să scriu o cronicuţă demnă pentru un asemenea film. E adevărat, am văzut câteva mici greşeluţe din partea regiei, dar nu prea ai cum să le sesizezi dacă nu ai ochiul format pentru chestii dinastea. În fine, ideea e că am râs. Sănătos. Umorul e, uneori, cam absurd; am înţeles că ar fi chiar aluzii culturale pe care eu nu le-am prins, dar situaţiile prin care trece Nea Marin şi felul în care le rezolvă sunt un deliciu. Replică memorabilă: „Adună bă toţi oltenii că l-au răpit pe nea Marin!” Filmul merită nota 10, are un umor bun fără a apela la organe.

3. California Dreamin – drept să zic, prima impresie a fost proastă. Filmul e făcut în 2006-07 iar acţiunea se petrece în 1998. Deschiderea e bună, americani într-un autobuz rablagit, un aro, un tren… dar dacă eşti atent vezi un Logan parcat undeva pe stânga. Se cam strică povestea. Altă chestie care nu mi-a plăcut a fost clişeul „fraierul care se îndrăgosteşte de gagica mişto”. Prea stereotipic. Pe de altă parte, filmul este salvat de personajul Doiaru (Răzvan Vasilescu). Deşi, în film, nu îl suferă nimeni, mie mi-a trezit toată simpatia. Replică memorabilă: „Fuck USA, fuck NATO. Fuck Bill Clinton şi p’ăia de la Bucureşti. Asta-i gara mea”. Nu se ridică la nivelul lui Nea Mărin, dar merită văzut.

~ de Ion pe Martie 13, 2011.

8 răspunsuri to “Câteva filme”

  1. „si zi-i ca daca nu vine, viata e complexa.. Si are muulte aspecte.”

  2. Din toate trei,am vazut doar „Nea Marin Miliardar”,si aveam cam 14 ani.Sa zicem ca o sa il revad cu prima ocazie,pentru ca este o comedie buna si putin vulgara.

  3. @Popină: vulgar? glumeşti, nu?

  4. „Montajul e prost făcut, şi se simte. Zici că tot filmul e montat de vreun copil de grădiniţă cu foarfece şi scoci.”…Cineva nu are habar cu ce se mananca Noul Val Romanesc (ca cica el ar exista pana la urma).

  5. Explică. Sper că nu vrei să spui că ar trebui să apreciez un montaj făcut ca de copii de grădiniţă, nu?

  6. Jump cut-ul (exemplu cunoscut aici: http://www.youtube.com/watch?v=1KUVwKp6MDI), caci cred ca la asta te refereai, e o tehnica folosita de zeci de ani in cinema si devenita mai populara si mai des utilizata o data cu Noul Val Francez. Motivele pentru care e folosita pot sa fie multe (pot sa tina de naratiune, de ritm, de constructia personajului etc). Nu, nu spun ca ar trebui sa apreciezi un montaj facut ca de copiii de gradinita, ci sa nu categorisesti un montaj ca fiind „prost” doar pentru ca nu iti fac cu mana motivele din care a fost facut intr-un anume fel montajul ala.

  7. Nu prea pare a fi jump cut în filmul de care vorbesc.

  8. Iti spun fara mustrari de constiinta ca gasesti destule (nu stiu daca chiar zeci, dar destule) jump cut-uri in „Marfa si banii”.

Lasă un răspuns

 
