Întârziatul, sau insulta acceptabilă social

Se zice că neamţul e punctual, iar latinul (în care mă includ şi pe mine, cu toate că îmi place să cred că mi-s mai mult dac) mereu va întârzia. Oricât de tare aş admira… modul românesc de a trăi, nu includ şi întârziatul în categoria asta. Pe scurt, dacă îmi spui că la ora 12.53 trebuie să fiu într-un anume loc, fixez ceasul şi la 12.53 cel târziu sunt acolo. Nu-mi place nici să ajung undeva prea devreme şi să aştept. De fapt, nu sufăr chestia asta. Dar îmi place să fiu punctual, pentru că punctualitatea este o formă subtilă de respect.

Eu nu îmi fac, în general, probleme dacă mă înjură cineva. Poate doar în trafic, că dacă te înjură cineva, de obicei e din cauză că faci vreo prostie… deşi nu mereu. Dar în momentul în care vorbesc cu tine să ne întâlnim la o anumită oră şi tu nu eşti acolo, deşi nu sunt deloc un om supărăcios, încep să fierb. Mă calmez repede, dar înjur mult în situaţii de-astea. Pentru că orice lucru pe lumea asta este regenerabil, într-o mai mică sau mai mare măsură. Ai spart nişte bani, se pot face şi alţii; greu, dar se pot face. S-a stricat mâncarea din frigider, asta e. Iei alta. Dar timpul este neregenerabil şi în cantitate finită pentru fiecare om. Cum îţi arăţi dispreţul pentru cineva? Îţi baţi joc de timpul lui, punându-l să te aştepte undeva, în loc să îşi vadă de treabă. Or fi doar 5 minute, dar sunt 5 minute pierdute pentru totdeauna. Timpi morţi, cum s-ar zice. Na, dacă ai o problemă şi nu poţi veni, există, slavă Domnului, telefon. Dar dacă ai stabilit o chestie cu cineva, te ţii de cuvânt! Şi în momentul în care cele 5 minute devin 15, 20, e ca şi cum te-ai şterge pe picioare cu timpul omului.

Partea nasoală e că societatea condamnă înjuratul (indiferent în ce scop), condamnă furtul de obiecte, chiar şi furtul de idei. Condamnă agresivitatea fizică, condamnă agresivitatea în scris. Dar nu condamnă întârzierea, adică furtul şi abuzul de timpul altuia. Şi toţi ne obişnuim cu asta, iar acest păcat deja intră în normalitate.

~ de Ion pe Iunie 16, 2011.

7 răspunsuri to “Întârziatul, sau insulta acceptabilă social”

  1. Cel mai mult mă enervează atunci când cealaltă persoană a fixat ora, și tot ea întârzie..

  2. Tinand cont ca intru la 13.40 la scoala,si stau cam la 1,5-2km de liceul unde invat,ar trebui sa plec de la fix(13.00).Ei bine,am o colega care sta pe langa mine si vrea ea sa plecam la 13.15(nu are timp sa se aranjeze,cica).Pitzipoanca din ea nu rezista pana nu intarzie pana la 13.35(asta cu putin noroc)si tine mortis sa ia Taxi-ul(cam 4 lei de fiecare pana la scoala).Si astfel mi-am pierdut eu 35min pe zi,5 zile pe saptamana,4 saptamani pe luna,2 luni din an(mai mult nu am inghitit,chiar daca am suferit apoi o barfa urata din partea ei,ca vezi-Doamne nu sunt eu un domn adevarat).Daca stau sa fac un total al minutelor pierdute,insumez o zi intreaga.Plus cam 160 de Ron pierdut pe Taxi(de abia acum vad cat m-a costat toata treaba asta).

  3. @ion: ai scris un mare adevar. Nu numai ca nimeni nu condamna intarzierea, dar ce e mai rau este faptul ca se intampla, uneori, sa zicem, sa astepti 15,20,30 de minute, si apo sa pleci, ca deh…e ceva normal. Pana la urma te plictisesti asteptand, si ai tot dreptul sa o faci, fara a fi, in esenta, nesimtit.
    Totul devine amuzant atunci cand tipul pe care il asteptai te suna si iti spune cat de suparat e / te apostrofeaza / te injura pur si simplu (dupa caz), pentru ca…ai avut nesimtirea si proasta inspiratie de a nu astepta suficient.

  4. @sebi: tu eşti prostul în povestea asta, că şi aştepţi, şi dai şi banii. bine, faza e că plecând pe la 13.20 ai toate şansele să ajungi la timp la un pas normal.

  5. Ioane, îmi place ce şi cum scrii. Dacă ţi-aş cere acceptul să preiau unele texte pentru ziarul local, ai fi de acord?

  6. de aia nemtii au trait si traiesc intotdeauna mai bine decat latinii

Lasă un răspuns

 
