Clopotul lui Gauss

Uite peste ce-mi pică globii oculari. Nişte unii au făcut o petiţie online, aşa cum e la modă ca să fii luat în seamă de… de alţi băgători de seamă, să li se acorde punctaj că la bac, la română, au scris cu totul altceva decât li se cerea. În speţă, caracterizarea personajului de roman Ştefan Gheorghidiu, în loc de caracterizarea unui personaj dintr-un text dramatic. E ca şi cum eu m-aş da cu funduleţul de pământ că mi se cerea să scriu despre mere şi am scris despre caracatiţe. Dar eu îmi vreau punctele, că na, am scris foarte frumos despre cum dau ele din tentacule, nu contează că nu mi-a cerut nimeni asta. Sau hai, poate făceam pe teza la matematică vreo doi dinozauri. Şi apoi ceream să fie punctat. Omul motivează frumos, că are nevoie de medie ca să intre la drept.

Da, frate, ai nevoie de medie ca să intri la drept. Dar trebuia să îţi dai seama de asta în momentul în care ai citit subiectul. Că dacă citeai mai atent, nu aveai probleme acum. Şi, la o adică, pe Nae Caţavencu poate să îl caracterizeze oricine. Chiar şi eu. Sau la matematică. Toată lumea se plânge că e greu. Fraţilor, depinde de cum aţi învăţat. Într-adevăr, ultimul subpunct a fost chiar greu, dar pe subiectul dat foarte multă lume lua lejer nota 8. Un elev mediocru, dar pregătit adecvat mediocrităţii, lua 7 fără probleme, poate chiar mai mult. Pe de altă parte, trebuie înţeleasă o chestie. Absolut orice prostie, orice neatenţie se plăteşte. Pentru asta te pregăteşti pentru bac. Zic asta din experienţă personală, luam sub 9 pe subiecte unde făceam perfect toate problemele de fineţe, din cauză că greşeam la prostii.

Bineînţeles că e uşor să fii nemulţumit atunci când vii de la un liceu cu elevi mai buni şi să iei 9 în bac, când, de fapt, tu ai fi vrut, eventual, 10. Dar trebuie înţeles că nu toată lumea trebuie să ia 10 în bac. Nu toată lumea trebuie să intre la facultate. Nu toată lumea trebuie să TREACĂ bacul. Şi aici ajungem la figura de mai sus, clopotul lui Gauss. Dacă bacul a fost dat bine, aşa trebuie să arate distribuţia notelor, cu vârful la 6 şi extremele la 1, respectiv 10. Dacă iau toţi 10, poate că pare că e bine, că toţi sunt deştepţi, dar înseamnă că bacul e prea uşor. Dacă iau prea mulţi sub 3, înseamnă că ai dat prea greu. Senzaţia mea a fost că bacul de anul ăsta s-a potrivit cu clopotul lui Gauss, aşa că, dragi cititori, care aţi dat bacul, gândiţi-vă că dacă aţi greşit ceva şi vi se scade, nu e un capăt de ţară. Oricum toţi cei care au peste 9.50 sunt într-un loc deasupra căruia clopotul lui Gauss are derivata aproape nulă, şi nu mă refer nici la maximul lui, punctul de 6, nici la minim.

În altă ordine de idei, ca de la un proaspăt scăpat de bac la altul: a venit (mult aşteptata) vacanţă. Bucură-te de ea şi succes la admitere 🙂

~ de Ion pe Iulie 1, 2011.

5 răspunsuri to “Clopotul lui Gauss”

  1. Esti foarte destept si orice mama si_ar dori un fiu ca tine .Pot spune ca esti un geniu.Ti_am citit blogul si m_ai lasat masca. Esti bun la toate . Poti face orice cariera.Am si e un fiu la Hasdeu si nu merge bine .Sunt foarte dezamagita de el, de profesori,nu de toti , nu stiu cum sa_l stimulez sa invete .Da_mi un sfat, te rog . Si mai spune_mi daca ai facut pregatire la mate ,daca da , cu cine? BAFTA MULTA ,doar de atat ai nevoie.

    • Bună seara. Îmi pare rău că abia acum am putut să răspund. Nu sunt un geniu, sunt doar un om care a avut o şansă, a muncit pentru ea şi a profitat de ea. Pentru restul întrebărilor, vă pot răspunde pe mail, dacă îmi permiteţi, desigur.

  2. Ioane,nu stiu de ce bacul din acest an mi-a lasat o impresie ceva mai corecta despre elevi,comparativ cu anii trecuti.Faptul ca foarte multi au picat bacul,iar (culmea) tot cam atat de multi au luat peste 8,5,iar numai o parte mai mica se incadreaza intre 5 si 8,semnifica,oarecum,nivelul real atins de elevi in acesti ultimi 4 ani de studiu.Si da,este chiar aberant sa spui ca Fanica Gheorghidiu este personaj de text dramatic.Dar,lasand acestea mai la stanga,care este celalalt loc in care derivata este nula?(evident,am facut derivata,si nu imi dau seama)

  3. Doamna Veronica,in primul rand va salut.Cred ca ar trebui sa stiti ca in aceasta perioada Ion este plecat in tabara si de aceea nu va poate raspunde.Cel mai curand veti putea lua legatura cu el pe acest blog peste o saptamana.Nu va faceti griji,veti primi cu siguranta un raspuns din partea lui.

  4. Ma Ioane, mai rau e de cei putini dar inventivi care au caracterizat un personaj din operele lui Eugen Ionescu sau Teodor Mazilu si care si-au luat-o in freza in aceeasi masura ca si gheorghidienii… poate ca meritau macar o mentiune dupa nota…5,95 ( cuc coronita pentru ca a citit trei sferturi din cerinta )…
    Oricum, bafta in tabara… Stiu ca nu o sa vezi mesajul decat dupa ce vii si ca o duci bine oricum, dar asta nu-mi va stirbi din merit… ul…de…a-ti fi urat…bafta…
    Bafta la Oxford!

Lasă un răspuns

 
