Încă o critică la adresa educaţiei româneşti

Sunt destul de dezamăgit de sistemul educaţional de la noi din ţară. Şi am şi motivele mele pentru asta. Unul ar fi că aşa-zisul dezastru de la bac este o simplă strategie de marketing marca Guvernul Boc. Şi nu vorbesc din perspectiva unui elev mediocru, ci din cea a unui elev care a luat 9.96 în bacalaureat: notele mici de la bac nu sunt în nici un caz o măsură a gradului de corectitudine a examenului, sau că am avut, pentru prima oară, un bac cinstit. Nu, povestea e cu mult mai simplă: s-au dat subiecte foarte grele (mă bazez, mai mult, pe cele de la matematică, care mi s-au părut peste nivelul unui bacalaureat normal, şi nici cele de la română nu erau extrem de simple; în orice caz, a fost mai greu ca anul trecut, acum doi ani, sau ca în oricare sesiune specială). Rezultatele au fost pe măsură, şi cifra de promovabilitate a fost un pic mai mică. Pe de altă parte, toată media şi ministerul după ea, fără a ţine cont de clopotul lui Gauss, care zice că majoritatea absolută a notelor la bac stă în zona 5-7, şi numai o parte mică sare peste 9.50, au sărit în sus că promovabilitatea e foarte mică. Să zicem că a fost un pic deplasat spre stânga clopotul, dar cu foarte puţin, şi asta fix din cauza subiectelor grele. Dar e suficient pentru a ne inocula nouă, gură-cască-ilor, senzaţia că s-au luat note mici pentru că nu s-a putut copia, şi că am avut, pentru prima oară, un bac cinstit.

De fapt, sunt foarte curios cât costă o cameră de supraveghere de la bac… în fapt un webcam destul de prost. În fine, nu de asta aş fi vrut să vorbesc.

Ultima găselniţă pentru a asigura corectitudinea actului educaţional: testele iniţiale, pentru stabilirea nivelului unei clase. Principial, e greşit să le dai, pentru că, deşi subiectul este unic, le corectează tot profesorii de la clasă. Intervine, deci, eventuala dorinţă de a umfla notele, pentru a arăta ce buni sunt elevii. Sau de a le reduce, pentru a evidenţia creşterea nivelului clasei dup-aia… sau se poate ca elevii să facă lucrare la comun. Chiar şi dacă sunt corectate cinstit, tot intervine o problemă destul de importantă: 3 săptămâni din anul şcolar sunt, efectiv, pierdute. Pentru că în primele 2 săptămâni toată lumea recapitulează pentru teste, apoi în săptămâna testelor toţi sunt ocupaţi cu ele şi nu îşi mai pun problema să se ocupe de alte materii. 3 săptămâni din 36. Asta înseamnă că se duc pe apa sâmbetei 8% din orele de curs… 8% din pregătirea pentru bac. Şi uite aşa se iau notele mici.

Trist, nu?

Anunțuri

~ de Ion pe Octombrie 2, 2011.

6 răspunsuri to “Încă o critică la adresa educaţiei româneşti”

  1. Stii cum a stat treaba?Nu conta in ce ora suntem,dar sa dam testul toti din scoala in acelasi timp,si asta il enerva pe proful respectiv,care isi pierdea ora,in favoarea altei materii.In fine,faptul ca la noi a asistat proful de sport la doua teste este o exceptie,dar fie…se copiaza la greu,iar profii inchid ochii,stiind ca este vorba de ceva ce vezi-Doamne nu are relevanta.Pe langa faptul ca pierdem trei saptamani,apoi noi luam note mari,iar profii cred ca suntem muncitori si ca ne-am pus cu burta pe carte,urmeaza apoi nu doar o perioada de imbuibare a creierului cu materie care vine prea repede,din cauza acelor 3 saptamani,dar vin si pretentii de la profi,care ne cam dezavantajeaza.Plus ca,la fel cum ai zis si tu,profii umfla notele,iar asta suna la nivel national cam asa :”Ba,ce bine invata astia,hai sa dam un BAC mai greu!”.Deci totul mi se pare un rahat,si nu ii vad rostul,si nu il voi vedea vreodata.Iar subiectele nu sunt unice la toate materiile,ci doar la 4-5…hai 6,maxim.Nu sunt unice la nivel national decat cateva,restul la nivel de scoala,poate,dar nu la nivel national.Si unele (la limbi straine) nu sunt unice nici macar la nivelul scolii.Deci care este faza?

  2. Ma Ioane, dar cate saptamani n-am pierdut noi cu olimpiadele in viata noastra si n-am avut nici pe naiba? :)) Mai conteaza si cat te duce capul, trebuie sa-i scuture cineva pe copiii astia. Daca generatiile noastre (si mai mari) nu aveau nevoie de asa ceva, astia se pare ca au!

  3. Mă, una e să îţi sacrifici conştient timpul în scopul unei olimpiade, alta e să ţi-l irosească guvernul.

  4. Subscriu,Ioane.Plus de asta,nu e vorba doar de timpul irosit,ca nu e o problema atat de mare(eu,cel putin,nu dau doi bani,nu imi bat capul).In cazul meu,vine una ca „Milf” si spune „Sebastian,8,50?Cutarica,6,90?Nu-mi spuneti ca nu ati lucrat in plus in vacanta,ca ma supar(in note)”.Din cate o cunosc,va mai da un test,va face o medie,si va trece nota.Plus ca am luat 8,50 pentru ca era prea idiot un subiect,si ducea putin la derivate.Iar unul de 50 de sutimi era gresit.Si uite asa iti mananca viata,si,citez dupa tine,iti mananca si „prestigiul”(pentru ca stiu ca „milf” are o gura mare).

  5. @Dankhus:Olimpiadele sunt foarte bine motivate.Timpul acela nu este unul pierdut,decat daca nu castigi nimic,si iti iese o laie.Comparativ cu cel de la scoala,din acest context,il pierdem ca sa aratam ce stim,cu scopul de a…si aici ma blochez,ca nu stiu scopul.Si nu cred ca avem nevoie mare de zguduiala.In fiecare generatie exista persoane care au nevoie de asta,si persoane care nu au.

  6. uiti si faptul ca se dau si teste finale si mi se pare ca si la sfarsitul semestrului

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: