Ţara de rahat şi câinii cu covrigi în coadă

Cu toţii avem cel puţin o cunoştinţă care spune că România e o ţară de rahat. Sau, să reformulez, la un moment dat, cu toţii am trecut printr-un moment în care aveam impresia că România e o ţară de rahat. Şi cu toţii suntem nemulţumiţi de anumite lucruri pe care le găsim peste tot prin ţara asta. Gropile din drumuri, care apar, în mod misterios, după fiecare iarnă. Străzi perfecte unde este spart asfaltul spre a fi turnat unul nou, aparent fără nici un rost. Şoferii grăbiţi care au uitat ce-i aia semnalizare sau care… definesc bancul clasic: secunda se defineşte drept intervalul de timp între momentul în care se pune verde şi primul claxon, în Bucureşti. Gropi, bălţi, noroi, toţi suntem nemulţumiţi de ele, şi mereu e cineva care să zică că în Occident nu e aşa, că în Vest umblă câini cu covrigi în coadă.

Hai să vă zic un secret. Întotdeauna când eşti turist într-o ţară, stai o perioadă scurtă de timp şi vezi numai chestiile roz. Când mai trece timpul, realizezi că nu e totul chiar la fel de roz. Şi scopul meu nu e să arunc cu rahat în ţara în care îmi desfăşor studiile. Dar am văzut şi acolo şoferi grăbiţi care dau claxon instant la semafor cât să mi se pară Bucureştiul rai. De fapt, într-un orăşel cam de mărimea Buzăului, am văzut circulaţie care să facă Bucureştiul să pară locul perfect să mergi cu maşina ca să te relaxezi. Am văzut gropi, am văzut noroi, am văzut străzi stricate pentru a fi asfaltate din nou, deşi nu erau cariate deloc. Fac o paranteză şi zic că la englezi de multe ori apar mai rar pentru că ei folosesc un asfalt mult mai gros şi mai pietros decât noi, care, într-adevăr, e mai rezistent, dar uzează mai tare cauciucurile. Şi pe şosele şi autostrăzi sunt zone în care maşina îţi zornăie.

Deci, ca să rezum, la ei am văzut aceleaşi probleme pe care le-am văzut şi la noi. Diferenţa? Nu am auzit UN OM să zică la ei că în altă parte e mai bine. Am mai auzit oameni plângându-se de bălţi, sau că se închid şcolile la prima ninsoare, sau de gropile din asfalt, dar nici unul nu şi-a înjurat ţara pentru asta, aşa cum facem noi.

Şi acum realizez că marea problemă cu românii nu e că la noi se întâmplă ţâşpe chestii naşpa. Ci că noi folosim drept scuză faptul că în Vest umblă câinii cu covrigi în coadă, stăm în fund şi arătăm cu degetul, înjurându-ne ţara. Eu nu zic că ar trebui să ignorăm chestiile astea, dar nu se întâmplă nimic fiindcă stăm noi în România şi nu în Vest. Cauzele pentru care se întâmplă asta sunt independente de ţara în care trăieşti… şi nu e cinstit faţă de locul în care te-ai născut şi în care ai crescut să îl înjuri fiindcă aşa crezi tu de cuviinţă.

~ de Ion pe Martie 24, 2012.

Lasă un răspuns

 
