Occident, deschidere, creştinism, prost gust

Occidentul e un loc al deschiderii. Foarte serios, eu sunt mereu frapat de cât de deschişi sunt oamenii… adică, să fim serioşi, Anglia nu este conservatoare decât apropo de concepţiile despre cum trebuie să bei până te faci praf şi pici în şanţ. Mă refer, prin deschidere, că la ei sunt înrădăcinate nişte concepţii anormale pentru noi. Cum îmi dau seama de asta? Discuţiile de la masa de prânz sau cină. Discuţii la care am constatat că eu, om de dreapta, oarecum conservator, creştin, şi care nu crede în aşa-zisul „affirmative action” (adică efortul de a integra o minoritate anterior defavorizată exact prin favorizarea ei) sunt într-o minoritate, o mulţime aproape vidă.

Cam înţeleg de ce: ei nu au avut probleme vreodată cu vreo etnie aşa cum avem noi cu ţiganii. Şi, hai să fim sinceri, dincolo de orice comentariu că sunt rasist, ştiţi că am dreptate cel puţin pe jumătate. Şi nu vreau să scriu acum, din nou, despre ţigani – aşa ceva scriam la 16-17 ani. Că ei sunt oameni de stânga înţeleg. La ei şcoala nu încurajează competiţia aşa cum facem la noi: nu am colegi care să îmi fi zis că au avut un program de competiţii la fel de intens ca al meu. Mai mult, mediul lor încurajează o dezvoltare creativă, cică, dar fără presiunea concurenţei. Asta iar mi se pare nenatural, poate şi din cauză că eu am ştiut tot timpul ce note şi ce rezultate şcolare au toţi colegii mei – acum nu mai ştiu nimic.

Dar unde vreau eu să bat: enorm de mulţi atei. Enorm! Şi iniţial nu puteam să pricep de ce… până am observat la ce se dedau creştinii de la ei. A fost prin ianuarie o „campanie” numită „This is Jesus”. Iniţial se puneau postere pe la aviziere, cu imagini şi „This is… colour” sau „This is… music”, cărora nu le-am priceput noima. Apoi au apărut postere de propagandă şi anunţuri că o să se ţină dezbateri, cu mâncare gratuită. Dar ce m-a lovit e că într-o zi m-am dus, chemat de o problemă fiziologică, la un prieten de porţelan, şi deasupra rezervorului am găsit o carte trimisă de ăştia. Acum sincer, enervezi omul de parcă ai fi ultimul sectar şi te numeşti creştin, dar te cobori la asemenea gesturi de prost gust? Evident că mulţi alţii au fost ofensaţi de campanie – nu-i înţeleg nici pe ăştia – dar aproape că mi-e ruşine cu tagma creştinilor când îi văd că se dedau la acte dinastea de prost gust.

Şi, hai să fim serioşi, să fii creştin cu adevărat nu înseamnă să îi freci pe alţii la cap ca să îi converteşti. Înseamnă să îţi şi foloseşti un pic capul… că de-aia ţi l-a dat Dumnezeu.

~ de Ion pe Aprilie 14, 2012.

Un răspuns to “Occident, deschidere, creştinism, prost gust”

  1. Eu prefer sa privesc lucrurile altfel: nu sunt prea multi atei aici, ci sunt prea multi crestini in tara. Si asta pentru ca in UK nu exista o institutie religioasa care sa aiba puterea politica si influenta asuprea maselor pe care o are BOR. Noi toti am fost indoctrinati de mici; aici sunt mult, mult mai putini cei care au fost crescuti in sanul religiei… Sincer speram sa fie mai multi atei. Majoritatea prefera sa se declare agnostici, ceea ce e tipic culturii lor conservatoare. Nu credeam ca o sa spun asta, dar uite ca aici englezii chiar reprezinta un model de urmat. Nu si conservatorismul. Faptul ca Imperiul Britanic a fost maret ii face pe multi sa traiasca in trecut. Si chiar daca isi dau seama de situatia economica si sociala nu foarte placuta in care se afla… e in cultura lor sa se complaca.
    Cand vine vorba de „affirmativa action” sunt de aceasi parere; e pur si simplu un rasism pozitivist (nimic de a face cu pozitivismul; pur si simplu nu am gasit un cuvant mai bun). Rasismul e un subiect mai tabu decat ar trebui sa fie. La americani negrii sunt afiliati la aceeasi cultura… au fost incorporati de mult. Discutiile despre statutul social, de faptul ca tind sa fie mai saraci statistic decat albii pot fi explicate, zic eu, usor, prin simplul fapt ca asta e capitalismul (chiar si diluat de ideile de baze ale welfare state-ului). Tiganii sunt altfel, pentru ca ei raman la cultura lor. E foarte bine pentru un sociolog, dar in societate asta nu face decat sa ii marginalizeze. E acelasi motiv pentru care evreii au fost urati peste tot in Europa. Erau altfel… Asta si o doza de nationalism, pe care sper ca tu il folosesti altfel. Inainte de al doilea razboi mondial, tiganii avea statut oficial de nomazi, garantat de statul suedez. Se potrivea foarte bine stilului de viata boem…si poate nu ar strica sa se revina la ideea aia (am o anumita admiratie pentru stilul de viata boem si as fi foarte fericit daca s-ar pastra…in acel context al pasaportului international). Cred ca diferentele rasiale nu mai sunt o problema atunci cand vine vorba de rasism. Oamenii au inceput sa isi dea seama de cat de minuscule sunt diferentele genetice. Cultura si religia, in schimb, sunt cele care ne seaca. Pentru prima se pot incerca diverse solutii care sa ofere libertatea existentei culturale, dar si posibilitatea unei schimbari. Cand vine vorba, insa, de religie ( si aici nu ma refer la partea culturala, ci la institutii), acest aspect ar trebui eliminat. Taiat. Credinta e o chestie personala care nu ar trebui controlata si moderata. E un sentiment prea puternic pentru a fi lasat la mana oricarei organizatii. Vezi Istorie. Daca stiinta isi adapteaza cunostintele la observatii, iar subiectele umane promoveaza debate-ul, religia ignora acele observatii pentru a pastra credinta. A, da, si Dumnezeu nu exista, Ioane. Cel putin nu o chestie care sa aiba constiinta. Imposibil… Exista matematica, in schimb, dar ea nu asculta rugaciuni.

Lasă un răspuns

 
