Ce am eu cu bicicliştii

Scriu articolul ăsta din dubla postură de şofer şi biciclist. Adică sunt în acelaşi timp înger şi drac, cum ar veni. De la o vreme aud cum prin Bucureşti lumea urlă în gura mare că vrea piste pentru biciclişti, face marşuri pe bicicletă, alea alea. Aud şi de huliganismul cocalar al unor şoferi care se bagă printre ei cu maşina, şi evident că nu îmi convine, dar nu pot să nu mă uit strâmb când îmi dau seama că bicicliştii nu fac un lucru elementar.

Pe scurt: Dacă eşti într-un grup plin de dobitoci care merg cum vrea muşchii lor, din lipsă de pregătire sau tupeu, te plângi că nu eşti respectat?

Pe larg: Se plâng că nu sunt luaţi în seamă ca participanţi la trafic. Că lumea are ceva cu ei. Păi bineînţeles că are ceva cu ei. Din experienţa mea proprie ca şofer, mi s-a întâmplat într-o zi să trec pe lângă parcarea de la Kaufland de la mine din oraş. Moment în care, fără să îmi dea prioritate, iese din parcare un nene cu bicicleta. La 50 de metri mai încolo, intersecţie circulată cu stop. Omul se mută cu bicicleta (fără să se dea jos, din ce îmi amintesc) pe trecerea de pietoni, apoi urcă (tot călare) pe trotuar. Deci alte două reguli de circulaţie încălcate dintr-un foc. Mai trec 20 de metri, eu mergeam încet, în dreapta mea pe trotuar e o porţiune fără bordură, lângă un garaj. Biciclistul nostru dă să iasă, fix pe direcţia uşii mele (reuşesc să îl evit).

Asta e problema – ca biciclist, poţi să calci câte reguli de circulaţie vrei tu, că nu ştiu să păţeşti ceva (decât dacă şoferul nu are grijă el de tine – şi şoferul PREFERĂ SĂ AIBĂ GRIJĂ de tine, oricât ai fi tu de cretin – nu sunt mulţi şoferi care au chef să se judece pentru vătămare corporală din culpă sau să fie cercetaţi pentru aşa ceva sau să îşi piardă vremea cu poliţia). Nu ştiu să îţi confişte poliţia bicicleta. Nu ştiu să trebuiască să fi absolvit un curs de legislaţie. Chestii care (cel puţin teoretic, normal şi firesc) şoferului i se cer.

Dar nu am văzut protestatari care să zică „uite domne, printre noi există şi oameni care ştiu ce sunt alea reguli de circulaţie!” Unul n-am văzut să zică aşa ceva. Doar vrem piste de biciclete. Nu sunt uşor de făcut. Şi mie mi-ar plăcea să se facă aşa ceva prin Bucureşti. Dar la mine în Oxford nu sunt peste tot, sunt uneori doar simple benzi pentru biciclişti.

Şi chiar şi aici am un motiv să îi urăsc pe biciclişti. Nu au conceptul de regulă de circulaţie. Nu ştiu că la lumina roşie a semaforului se opreşte, nu ştiu că nu se merge pe trotuar (ca pieton, mi s-a întâmplat să merg liniştit pe trotuar şi să mă „claxoneze” un cretin pe 2 roţi). Cred că sunt printre puţinii care chiar opresc la roşu – deşi am senzaţia că parte a motivului e solidaritatea faţă de şoferi. Iar în România, când mai merg pe bicicletă, mă comport exact ca şi când aş fi în maşină: mă asigur, mă încadrez, semnalizez, circul pe stradă. Nu pe trotuar şi nu încălcând regulile de circulaţie. Nu am pistă pentru biciclişti? Ok, merg pe stradă – legea îmi permite, iar dacă respect codul rutier şi codul nescris al conduitei preventive nu am probleme. Fac o paranteză, conduita preventivă, pentru cine nu ştie, înseamnă să conştientizezi ce tâmpenii poate face un eventual cretin care te poate băga în spital şi să conduci vehiculul (indiferent de numărul de roţi) în aşa fel încât să le eviţi (motiv pentru care am montată o oglindă retrovizoare pe bicicletă – mult mai utilă decât o cască, părerea mea).

Ah, da, am mai citit undeva o tâmpenie – că bicicliştii nu ar trebui să oprească la semafoare pentru că oprirea urmată de pornire consumă foarte multă energie. Serios? Şi la maşină nu e aşa? Ah, dar nu trebuie să depui efort ca să dezvolţi puterea asta (ştiu, abuzez de terminologie). Nu, dar depune maşina. Şi spre deosebire de cele 2-3 calorii în plus şi o secundă de efort muscular depus de tine, benzina costă. Destul de mult. Aşa că hai să nu mai oprească nici maşinile la semafor!

Dar decât să faci o treabă ca la carte e mult mai simplu să protestezi că vrei piste. Şi nu că aş simpatiza cu Oprescu, dar o pistă de bicicletă nu se bate din palme. Decât dacă vrei să fie făcută din două bucăţi de izolerband pe trotuar…

Pe scurt, vreau şi eu să se facă piste pentru biciclişti şi să fie şi ei consideraţi participanţi legitimi la trafic. Dar în acelaşi timp, vreau ca şi sancţiunile pentru biciclişti să fie la fel de dure ca alea pentru automobilişti. Neacordare de prioritate? Confiscăm bicicleta. Te-am prins băut? La fel plus amendă. Mergi damboulea pe trotuar? Amendă. Aşa să fie. Ca să fie strada mai sigură pentru toţi.

Nu mai vorbesc de orele de educaţie rutieră care ar trebui să fie obligatorii, că deja visez…

Anunțuri

~ de Ion pe Octombrie 20, 2013.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: